طبعا و في المرحلة دي, كانت في خطوبات و افراح لاصحاب بدأت تظهر في الافقو فكان عادي الجملة بتاعة "في واحد شافك في خطوبتي و عايز يتعرف عليكي"و عامة كان بيكون وراها مجموعة من القصص الوهمية كلها بتدور حول الواحد ده قد ايه جميل و عظيم و هايل و ازاي احنا ليقيين على بعض جدا. اول واحدة من النوع ده كانت في خطوبة صحبتي, و تاني او ثالث يوم كان عيد و سافرت مع اهلي شرم الشيخ و صحبتي كلمتني حكيتلي على الشاب العظيم اليي متفصل علشاني, و ان هي مش مصدقة ازاي مأخدتش بلها لغاية دلوقتي. الولد قعد يزن , اشوفها تاني, اشوفها تاني, تقوله مسافرة مع اهلها, كل يوم تكلمني تقولي بيقول هايسافر لك شرم الشيخ , قلت ايه يا غعم الهبل ده , انا خلاص جايا . و بعد اما رجعت القاهرة , اتوضبت خروجة مع اصحاب كتير و قعدت مع الولد. طول الساعتين اللي قعدناهم مع بعض بيتكلم عن الكورة, هو اه انا معنديش مشاكل مهع الكورة , بل بالعكس, انا بشجعها من بعيد لبعيد. بس الولد بقاله سنة و نص متخرج و لسه قمة اماله في الحياة انه يحترف كرة قدم , كده كتير عليا. فين الشغل و الطموح و الخطط بتاعة المستقبل و كده؟ و بعديتن طول السعتين جدزول مفكرش يسألني اي حاجة , شريط متواصل على موضوع الكورة, طبعا الموضوع انتهى على كده,و كان كفاية اوي منه كده فعلا
القصة دي اتكررت كذا مرة, مرة مع "دي جيه" اعتزل و قرر يتدين و يدور على واحدة محجبة بس كوول. الواد ده كانت عربيته جامدة قوي و كان ظريف بس برده مفيش كيمياء خالص. و بعد كده اعتقد كان في خريج سياسة و اقتصاد في التجنيد , برده مفيش كيمياء, و مش فاكرة اوي اذا كان في تاني ولا لأ
كان في قصة مسلية جدا برده . مرة كنت بتعشى مع العائلة الكريمة في كورتجيانو مصر الجديدة. و أحنا داخلين المطعم لقيت واحد متنح في خلقتي, اتخضيت لاصراحة بس كان هو مع عيلته و انا مع عيلتي في قلت مفيش قلق (ساعتها كان موضة التحرش الجنسي بدأت و الدنيا مبقيتش امان) المهم بعد عشر دقائق ربع ساعة دخلي ست شكلها عادي يعني مش قلق خالص و قعدت تلف حولين التربيزة بتاعتنا على الاقل 3 دقائق, و 3 دقائق على الساعة في صمت رهيب بيمروا براحة اوي, قلتلها, حضرتك بتدووري على حاجة؟ قالتي مش عارفة اقول ايه , ابتسمت و سكت, قالت: هو أنت متجوزة؟ سكت و بصيتلها بترقب و قلق. قالت انا كنت بدوور على الدبلة, و بعدين بلعت ريقها و قالت : اصل ابني شافك و هو داخل, والدي قاطعها و قالها, ايوة يا فندم , اي خدمة.؟ قالت اصل ابني فلان شاف الانسة... انسة صح؟ هزيينا دمغنا و قلنا نشوف الست المجنونة دي عايزة ايه ,قالت شاف الانسة و قالي يا ماما اخطوبيهالي! فأنا الصراحة مش عارفة اقول ايه. احنا طبعا اتثبتنا, ايه يا عام شغل الشبطان ده؟ هو عايل صغير عايز عسلية مثلا؟ و احنا الخمسة ساكتين محدش فتح بقه, طلعت الست جري و جابت الواد من ايده, يا عروسة بصي عليه.. انت مكسوفة و لا ايه؟ دا فلان ابني معجب و عايز يتقدملك! صمت رهيب. حتى والدي اتثبت! أمي ساعتها قالتلها, طب ينفع نتكلم في الموضوع ده بعدين؟ الست اخدت رقم تليفوننا و سحبت الواد المتنح و مشيوا. الحمد لله, أمي خلصيت الموضوع في التليفون
كان في قصة مسلية جدا برده . مرة كنت بتعشى مع العائلة الكريمة في كورتجيانو مصر الجديدة. و أحنا داخلين المطعم لقيت واحد متنح في خلقتي, اتخضيت لاصراحة بس كان هو مع عيلته و انا مع عيلتي في قلت مفيش قلق (ساعتها كان موضة التحرش الجنسي بدأت و الدنيا مبقيتش امان) المهم بعد عشر دقائق ربع ساعة دخلي ست شكلها عادي يعني مش قلق خالص و قعدت تلف حولين التربيزة بتاعتنا على الاقل 3 دقائق, و 3 دقائق على الساعة في صمت رهيب بيمروا براحة اوي, قلتلها, حضرتك بتدووري على حاجة؟ قالتي مش عارفة اقول ايه , ابتسمت و سكت, قالت: هو أنت متجوزة؟ سكت و بصيتلها بترقب و قلق. قالت انا كنت بدوور على الدبلة, و بعدين بلعت ريقها و قالت : اصل ابني شافك و هو داخل, والدي قاطعها و قالها, ايوة يا فندم , اي خدمة.؟ قالت اصل ابني فلان شاف الانسة... انسة صح؟ هزيينا دمغنا و قلنا نشوف الست المجنونة دي عايزة ايه ,قالت شاف الانسة و قالي يا ماما اخطوبيهالي! فأنا الصراحة مش عارفة اقول ايه. احنا طبعا اتثبتنا, ايه يا عام شغل الشبطان ده؟ هو عايل صغير عايز عسلية مثلا؟ و احنا الخمسة ساكتين محدش فتح بقه, طلعت الست جري و جابت الواد من ايده, يا عروسة بصي عليه.. انت مكسوفة و لا ايه؟ دا فلان ابني معجب و عايز يتقدملك! صمت رهيب. حتى والدي اتثبت! أمي ساعتها قالتلها, طب ينفع نتكلم في الموضوع ده بعدين؟ الست اخدت رقم تليفوننا و سحبت الواد المتنح و مشيوا. الحمد لله, أمي خلصيت الموضوع في التليفون
Comments
I feel for you :)
هوا لازم يحصل من اول مره
ما ينفعش يعنى نصبر عليه شوية
مش يمكن احنا الى فاهمين غلط
@Anonymous
اكيدمبيحصلش من اول مرة, بالعكس, انا مقتنعة انه لازم بياخد وقت. ساعات الواحد او الوحدة ممكن يدي نفسه فرصه, بس معظم الاوقات كلمة مافيش كيمياء دي معناها ان في كيمياء بالناقص يعني بالبلدي حد بيسد نفس حد. و النوع ده مهما اديته وقت, هي بتكون قفلة من الاول
ربنا يوفقك وينولك مرادك