Skip to main content

انا اسفة , مش عايزة اتنيل -9

و بما ان ماحدش قال نقول مين الاول, اول عريس ولا الدروس المستفادة, قررت اقول على اول عريس. اللي لسه فاكراه من كام يوم , ان عريس 2 برده كان في الجامعة . مهو الواحد مبيتعلمش بالساهل للأسف. المهم ان موضوعنا انهارده على عريس 1

تقريبا, كنت في 2 جامعة, لسه بنت حلوة و شقية بقى. كنت نازلة مشوار مع امي و قابلنا طنط فلانة صاحبتها. طنط فلانة دي متخصصة في موضوع العرايس و العرسان. اول لما شافتني حلفت للأمي بينهم و بين بعض تكون اول واحدة تجبلي عريس, ما انا كبيرت و احلويت . طنط كانت واخدة الموضوع كأنه سبق صحفي, هتاخد الجائزة بتاعة "اول عريس" و الحمد لله, اهي شربت الشرف العظيم ده

امي جاتلي مرة الاوضه و قالتلي عايزاكي في موضوع و قفلت الباب. كانت اول مرة و لسه مفهمتش البصة دي, انما ايه, دلوقتي من نبرة الصوت و البصة باعرف على طول ان الموضوع فيه عريس. ما علينا, قعدت مامي جنبي على السرير و قالتلي, طنط فلانة جايبالك عريس, قلتلها ليه يا مامي بس, انا لسه صغيرة, قالتي, طب اسمعي بس يمكن يعجبك, قلت ماشي, قالتلي, طويل و عريض, عنده 28 سنة, طبيب... اول لما قالت كده قلتلها مش عايزة دكاترة يا مامي ( كنت اولا متعقدة من رقم 1, و ثانيا عندي اقتناع تام بما ان عائلتي كلها من الناحتين دكاترة انهم فقر و ثالثا اني كنت منبهرة باسلوب حياة القطاع الخاص من 9 ل 5 مرة واحدة مش مستشفى الصبح و عيادة باليل) قالت اصبري بس.. مهو ابوه عنده مصنع مش فاكرة ايه , و هو بس بيشتغل في الجامعة بس معظم وقته مع شغل ابوه. ابن ناس اوي و مثقف و دمه خفيف (و كانت عندي نقطة مثقف دي مهمة لان اصحابي الولاد من المدرسة كانوا مبيينلي الانطباع ان الثقافة ماتت في الرجالة خلاص ... ده يا ربي مرة واحدة قال, طول ما انت بتدوري على واحد بيقرأ, هاتقعدي تدوري على طول) برده ما علينا, قلت لمامي ده انت كده حسيستوني انه واد لقطة, ناقص تقولي انه كمان بيعزف جيتار (ساعتها كان عاندي اهتمام زائد بالموسيقى و كان في محاولات تعلم البيانو كلاكيت تاني مرة) قالتي, تصدقي بقى, طنط فلانة قالت انه فعلا بيتعلم جيتار. انا استغربت الصراحة , الواد شكله من الحكابات كويس, يا ترى ليه بيدور على عروسة عن طريق اهله, لو كده , اكيد البنات بتتحدف عليه اصلا. قلت اسأل مامي, كلمت طنط فلانة و سألتها قالتلها , لشان الولد خجول و خايف يتضحك عليه فقال عن طريق اهله دي اضمن سكة. بصوا بصراحة انا قلبى مرتحش للاجابة دي , بس قلت افاكر في الموضوع باليل و اقول لمامي الصبح ماشي ولا لأ. قعدت مع نفسي فكرت , ما انا حبيت قبل كده و الموضوع ممشيشي, و بعدين هاخصر ايه يعني, اهيه مقبلة و السلام و بعدين كلمتين قعدوا يرنه في وداني "مثقف" و "جيتار" بس برده قعدت افكر في لغز لو هو جامد اوي كدة , ليه امه اللي بتدور على عروسة... قلت لمامي الصبح , ماشي يا حاجة ورينا الزبون

المقابلة كانت يوم في وسط الاسبوع بعد المغرب في النادي, و مكنتش مركزة اوي في موضوع هالبس ايه بس مامي كانت مركزة جدا. هاتروحي بالجينز , عيب, البسي هاجة شيك , ايه ده, ماروحتيش الكوافير ليه؟ الناس تقول ايه , هاتروحي مانكوشة كدة؟ ( ساعتها كان شعري قصير اوي و مموج) مش حاطة غير الكحل؟ خشي حطي روج كفاية شعرك الفضيحة. و قررنا نروح النادي ماشي ( ما هو النادي 10 دقائق من البيت اصل) و طول السكة محاضرة ان مينفعش اقابل عريس و انا مبهدلة كدة, انا مش رايحة النادي مع اصحابي... ده عريس يعني الواحدة المفروض يكون شاكلها أنيق و اني لازم ادي الانطباع اني بنت ناس و البس الدهب بتاعي و كده. انا غلطت و قلت يا مامي بس انا مش كده, انا لا بلبس دهب و لا بحط مكياج غير في المناسبات و لو واحد عايز يعرفني, لازم يشوفني زي ما انا بجد. قبل منتخانق كان بسلمته وصل مع والدته و طنط فلانة

الحق يتقال, اول لما شفتهم حسيت اني عايزة اعيط. انا يتعمل فيا كده؟ ليه ؟ حرام! الولد طويل و عريض اه, بس نسيوا يقولوا انه طخين و ضخم. وشكله كان (استغفر الله العظيم على التريقة) شبه العمدة في اغنية ابنك حميدة حدفني باستافندية. و طبعا كده بقت عندنا اجابة اللغز,, ليه عن طريق امه. بغض النظر عن اي حاجة اتقالت او ماتقالتش في القاعدة ديه لانني مش فاكرة منها حاجة خالص, كل ما ابصيله و افتكر ان ده عريس اتخيله لابس جلابية و مطلع بووزه لقدام بيقول هاتي بوسة . الموضوع اتقتل خالص يا حرام مكانش الولد عنده فرصة خالص, مش عرفة بقى لو كانوا قالوا قبلها انه شكله كده, هل فرصيته هاتكون احسن ولا اسوء بساللي حصل حصل . امي كانت مبهورة بيه, و قعدت تدافع عنه جدا لحد مقلتلها حاجتين
الاولى : ترضي احفادك يكون شكلهم كده؟
الثانية: اهون عليكي اصطبح كل يوم على الابتسامة ديه؟

مش هاخبي عاليكوا , لو على قد الاصتطباحة, مكانش عندها مانع, هو موضوع الاحفاد ده اللي جه على الجرح

Comments

Ahmed Ibrahim said…
Bet3ezek awi mama :D
Betfakareny be mama, kanet gaybaly 3arosa bardo 3'arebat elshakl welmanzar we te2oli bas romanceya :D
a3mel ana eh belromanceya :D
Zeww said…
Heya mama bet3ezeni awi el sara7a. w lessa ma khafeya kan 2a3zam.. gaylak fel kalam.. el so2al ba2a.. how did ur mum know enaha romanceya :D

Popular posts from this blog

الفرق بين الطبخ على نار هادئة والطبخ السريع

 لاحظت إن بقى لى فترة كل تدويناتي إما تتحدث عن الحب (أو عدمه) والمشاعر (أو عدمها) أو تدوينات حزينة نكدية بتبني جو من  الكآبة العامة اللي محدش لا طايقها ولا ناقصها اصلا. فقررت بيني وبين نفسي أني مش هكتب حتى يكون عندي شئ خفيف وظريف أكتب عنه. المشكلة للأسف اللي وجهتني هي أن كل اللي بيدور في بالي دلوقتي إما الشغل ومشاكله اللي مبتخلصش أو حوار المشاعر اللي قلت إني مش هتكلم فيه، فقررت أسكت. بس النهارده وأنا في العربية مراوحة البيت من الشغل جائت لي فكرة قلت رغم إنها بتكسر شوية القرار اللي فوق إلا إنها تمشي مع فكرة خفيفة فممكن نعملها إستثناء فكرت في قد إيه "الإعجاب أو الإنبهار" بشخص ده عامل زي طرق الطبيخ، فيها السريع واللي على نار هادئة والللي الواحد يقعد يجهز فيه ويستنى عليه في الفرن إنه يستوي، مبيستويش. طبعا أنا محبب عليا أقول "الحب عامل زي الطبيخ"، بس من ناحية، أنا لسة من كام يوم بقول إن الإعجاب محتاج كثير علشان يبقى حب أصلا، ومن ناحية تانية حسيت إن الجملة مستهلكة جدا من قبل النكت القالشة.    أنا كنت طول عمري بميل للطبيخ السريع، زي طريقة "ستير فراي"، في

انا اسفة , مش عايزة اتنيل -0

بمناسبة شهر رمضان الكريم اللي الناس فيه بتبقى زهقانة و عايزة حكايات و بمناسبة اني كل ما اقعد قدام التلفزيون الاقي مسلسل مختلف فيه سوسن بدر بتقول لإبنها او بنتها "عقبال ما افرح بيكي و بمناسبة اذاعة مسلسل عايزة اتجوز اللي كل الناس بتبصلي اني المفروض اخده مثل اعلى و اروح ادور على عريس و بما ان عادة المصريين ان لازم ينكدوا على الواحد في اي مناسبة سعيدة و يفكروا باللي نقصوا في حياتوا و بمناسبة كلمة "عقبال" اللي عمري ما حبيتها ولا طيقتها و بمناسبة العريس الاخير , توتو عضلات اللي خلاني جبت اخري و قلت " رضينا بالهم و الهم مارضيش بينا و بمناسبة حالة الاكتئاب الاخيرة الي كنت فيها مش عارفة اشوف ربع الكوباية المليان احب اشارك معاكوا حكيتي مع الحب و الجواز و الذى منه , هاسميها "انا اسفة , مش عايزة اتنيل" . الحكاية دي فيها فضايح , و اعترافات , جزء لا بأس به من تاريخي الاسود . القصص كتير , منها الي يضحك و منها الي يبكي بس في الاخر هيا حصليت خلاص , و تسببت في تكوين شخصيتي و الي حصل حصل , و جائز لو شاركت الناس, تقدروا انا ليه بقيت كده في ناس هاتزعل مني , عادي متوقعة, ما اك

When Love Died

Yes, love died, about a year ago. No body knows exactly when, but it was sometimes early September or late August. Can you imagine something as big as love dying and no one noticing? Well, people did notice, in a way or another, but rather they couldn't possibly imagine that love , could in fact, die! For some, it changed into other feelings; feelings that could have usually be confused with love - lust, possessiveness , compassion, familiarity, kindness, fear of loneliness or even instinctive protectiveness. But there are a few people who are still lost at see with the void that death of love left behind. They struggle to find meaning. They... Ah well,.. Here are some stories from these people: Scene 4 Greenwich Wednesday, September 4th, 2014 It wasn't very rainy that day, unlike the rest of the week, so Tom thought that today has to be the day. He stopped at Marks and Spenser's on the way to class to pick up some flowers and concealed them cleverly. The day w