Skip to main content

انا اسفة , مش عايزة اتنيل -16

غيبت غيبة طويلة المرة دي. انا اسفة , حقكم عليا, و رغم اني مكنتش هاتضايق من نفسي لو قلتلم خلاص زهقت من الموضوع ده و مش عايزة اكمل . كنت هابقى عادي يعني, عارفة انه عيب فيا و مش دائما باحول اصلحه , بس الصراحة , المرة دي مش الزهق هو المشكلة . في الحقيقة , ماكنش في مشكلة اصلا, كتن عندي بس بعض الاوهام في دماغي
احكيلكم, فاكرين اول لما بدأ اكتب السلسلة دي, كنت تقريبا وصلت لحالة رضا بالحال, و ضبطت نفسي تماما اني فعلا مش عايزة اتنيل, مش متلقا يعني, اكيد طول عمري عايزة و هاعوز احب و اتحب, بس كنت قررت مش هاتعرف على حد قصد الجواز, بالبلدي, مش هاقابل عرسان, و صدقوني, مهما قلت النهارده او بعد كده , اعرفوا اني في حالة من الحيرة و الزهق و اللخبطة و متمسكوش عليا الكلام, لاني برده لسه مقتنعة ان المقابلة المترتبة دي (اللي هي عكس الصدفة اللي بتحصل لوحدها) مش طريقة طبيعية للتعارف و بيكون فيها تعقيدات كتير ملهاش اي معنى غير لو احنا سايبين الدنيا تمشي لوحدها.

اللي حصل اني بعد ما كتبت التدوينة ال 13(, اللي هو اصلا طلع او نزل رقم نحس اصلا!), تدخل القدر و اتحطيت في موقف من اياهم و اتعرفت على واحد ابن حلال. ليه قابلته مع ان انا زي ما كنت بقول كنت تقريبا حلفت ما اقبل عريس تاني؟ الموضوع زي ما بقولكم كده فيه تدخل الهي معرفش ازاي: اولا, حلمت به, ايوه, مكشوف عني الحجاب, حلمت اني هاقابل واحد دكتور رغم اني مابحبش الدكاترة, و هايكون اسمه مش من الاسامي الي بحببها. الحلم ده جاء في ليلة فيها حلمين تانيين برده اتحققه. (الثالثة ثابتة), و ثانيا, نفس الدكتور ده سمعت عنه ثالث مرات (برده الثالثة ثابتة) و اخيرا انه قالولي هو كمان مش عايز مواق على الطريقة دي في التعارف, قلت جايز(ثالة ثالثة ثابتة). اصدقائي قالولي والله يا بت يا ياسمين  شكل الموضوع  ده اكبر منا و منك, شوفيه من باب التجربة العلمية يعني مجرد علشان نعرف هو الي في الحلم ولا لأ.

سيبكم بقى من تفاصيل الاحداث, مش عايزة اتكلم عليها, المهم ان الموضوع بدأ و انتهى في اقل من شهر و لا كأن حد اداني قلم على خلقتي , و انا اصلا مش ناقصة. و واقفة انا دلوقتي في حالة صدمة و ذهول.

 طب يا رب ... كان ليه اصلا. ما انا كنت في حالي لا بيا ولا عليا كافية خيري شري ليه تفكرني معناها ايه اني احس اني مهمة و ليا معنى في حياة حد, اذا هاتاخد الاحساس ده مني في ثواني كده , و ليه يا   رب تشككني في نفسي, اقعد افكر انا قلت ايه غلط او عملت ايه غلط . و المهم ايه.. انني حتى مقدرش اقول اني حبيت او اتحبيت, مجرد ان في حد يملئ على الواحد حياته بتفكره ان قد ايه حياته مهما ملاها فاضية و عايزة شريك!و كل الحيطان اللي كنت بابنيها حولين مشاعري تتحطم بمجرد اني فتحت الباب لواحد يحاول يدخل قلبي. اللا يا ربي ده حتى مدخلش! ده انا طلعت عبيطة بشكل! حاقة تقرف
, !
يالله, الحمد لله على كل شئ, هانرجع تاني نبني الحيطان و نرم الابواب و نشغل نفسنا بحاجات اكتر, مهو اصله روتين معروف و محفوظ و مدروس. املئ الوقت بأي حاجة و كل حاجة لحد ما متلاقيش وقت تتنفس, , و اكتب المدونة, و اضحك و ضحك الناس معاك و عليك, هنا بس, ابطل اصعب على نفسي , و لما ابطل اصعب على نفسي, يبقى المشكلة اتحلت

بس طبعا احنا عارفين سخرية القدر, اول لما هابقى كويسة, هايحصل ايه ..........هايطلع من تحت الارض كمان عريس
ياللا فتتكم بعافية
سلام انا بقه  .

Comments

Unknown said…
Yasmine, I've read the 16 posts marra wa7da .. begad perfectly done !
While i was reading kazza marra i remembered similar incidents happened to me shabah 7agat keteer mn elli enti katbaha ... i even remembered (and it cracked me up) el 3aress elli marra a2li en el mazzika dih 7aga dawsha bysma3ha lama bykkon mosh 3awez yenam we howa saye2 .. we eno low shafni labsa 7aga 3agabt el nas mosh hay7'aleni albesha tani ... we eno hayfta7ly sherka 3ashan ye3mel interview a7’laqy lel regala elli hayshta3’alo ma3aya !!! i was like "dah mosh 3arees .. dah 3awz onsa el batreeq ye3mel 3aleeha molo7'eya" :D:D:D

The good thing is .. blv me .. u still have a long list of ppl u didn't explore yet coming on ur way ... these experiences are never in vain aslan .. @ least it gave u a very good material to write abt ;)

singles are luckier than married ppl .. in a sense hard to explain .. they just don't know they r !

Keep it up.. waiting for Episode no.17 don’t be late

Zeinab Shaker
Unknown said…
ياسمين :)
أنا كمان زيك .. مش عارفة لو انا اكبر منك و اعتقد دة :)
بس صدقيني .. عيشي كل لحظة في حياتك و ماتقوليش لأ ..
جربي و شوفي
و اديكي بتتعلمي ببلاش
و اللي ييجي في الريش ..
:)
انتي عارفة الباقي
سلام بقى
Anonymous said…
It has been long since I last got my essential dose of zeww.
Should that topic is no longer of your interest, blog of other topics.
I really enjoy your writing style, Go girl!

AH
Anonymous said…
You can't change what is meant to be
You can't change destiny

Popular posts from this blog

الفرق بين الطبخ على نار هادئة والطبخ السريع

 لاحظت إن بقى لى فترة كل تدويناتي إما تتحدث عن الحب (أو عدمه) والمشاعر (أو عدمها) أو تدوينات حزينة نكدية بتبني جو من  الكآبة العامة اللي محدش لا طايقها ولا ناقصها اصلا. فقررت بيني وبين نفسي أني مش هكتب حتى يكون عندي شئ خفيف وظريف أكتب عنه. المشكلة للأسف اللي وجهتني هي أن كل اللي بيدور في بالي دلوقتي إما الشغل ومشاكله اللي مبتخلصش أو حوار المشاعر اللي قلت إني مش هتكلم فيه، فقررت أسكت. بس النهارده وأنا في العربية مراوحة البيت من الشغل جائت لي فكرة قلت رغم إنها بتكسر شوية القرار اللي فوق إلا إنها تمشي مع فكرة خفيفة فممكن نعملها إستثناء فكرت في قد إيه "الإعجاب أو الإنبهار" بشخص ده عامل زي طرق الطبيخ، فيها السريع واللي على نار هادئة والللي الواحد يقعد يجهز فيه ويستنى عليه في الفرن إنه يستوي، مبيستويش. طبعا أنا محبب عليا أقول "الحب عامل زي الطبيخ"، بس من ناحية، أنا لسة من كام يوم بقول إن الإعجاب محتاج كثير علشان يبقى حب أصلا، ومن ناحية تانية حسيت إن الجملة مستهلكة جدا من قبل النكت القالشة.    أنا كنت طول عمري بميل للطبيخ السريع، زي طريقة "ستير فراي"، في

انا اسفة , مش عايزة اتنيل -0

بمناسبة شهر رمضان الكريم اللي الناس فيه بتبقى زهقانة و عايزة حكايات و بمناسبة اني كل ما اقعد قدام التلفزيون الاقي مسلسل مختلف فيه سوسن بدر بتقول لإبنها او بنتها "عقبال ما افرح بيكي و بمناسبة اذاعة مسلسل عايزة اتجوز اللي كل الناس بتبصلي اني المفروض اخده مثل اعلى و اروح ادور على عريس و بما ان عادة المصريين ان لازم ينكدوا على الواحد في اي مناسبة سعيدة و يفكروا باللي نقصوا في حياتوا و بمناسبة كلمة "عقبال" اللي عمري ما حبيتها ولا طيقتها و بمناسبة العريس الاخير , توتو عضلات اللي خلاني جبت اخري و قلت " رضينا بالهم و الهم مارضيش بينا و بمناسبة حالة الاكتئاب الاخيرة الي كنت فيها مش عارفة اشوف ربع الكوباية المليان احب اشارك معاكوا حكيتي مع الحب و الجواز و الذى منه , هاسميها "انا اسفة , مش عايزة اتنيل" . الحكاية دي فيها فضايح , و اعترافات , جزء لا بأس به من تاريخي الاسود . القصص كتير , منها الي يضحك و منها الي يبكي بس في الاخر هيا حصليت خلاص , و تسببت في تكوين شخصيتي و الي حصل حصل , و جائز لو شاركت الناس, تقدروا انا ليه بقيت كده في ناس هاتزعل مني , عادي متوقعة, ما اك

When Love Died

Yes, love died, about a year ago. No body knows exactly when, but it was sometimes early September or late August. Can you imagine something as big as love dying and no one noticing? Well, people did notice, in a way or another, but rather they couldn't possibly imagine that love , could in fact, die! For some, it changed into other feelings; feelings that could have usually be confused with love - lust, possessiveness , compassion, familiarity, kindness, fear of loneliness or even instinctive protectiveness. But there are a few people who are still lost at see with the void that death of love left behind. They struggle to find meaning. They... Ah well,.. Here are some stories from these people: Scene 4 Greenwich Wednesday, September 4th, 2014 It wasn't very rainy that day, unlike the rest of the week, so Tom thought that today has to be the day. He stopped at Marks and Spenser's on the way to class to pick up some flowers and concealed them cleverly. The day w